Med et klipp og et smil åpner Eirin for innendørs sykkelparkering på Mills-fabrikken i Fredrikstad
– Dette vil motivere enda flere til å sykle – enda oftere, kommenterer en av de ansatte under åpningen. Selv sykler han året rundt.
Et stort sykkelengasjement blant de ansatte har gitt Mills-sjef Eirin Skovly gode grunner til å legge til rette for sykling til og fra jobb. De har allerede fått til mye siden de ble invitert med som en av pilotbedriftene i HjemJobbHjem Nedre Glomma i 2019, og har klart å skape en fremragende kultur for å sykle til jobben på kort tid.
– Vi har i dag rundt 30 stykker som sykler året rundt, og enda flere om sommeren, forteller hun.
I fjor vant Mills prisen for «Årets HjemJobbHjem-bedrift», men utmerkelsen har på ingen måte fått Skovly til å hvile på laurbærene. I slutten av mai 2021 kunne hun endelig klippe snora og åpne en splitter ny innendørs sykkelparkering for de ansatte:
– Her blir det plass til 36 sykler fordelt på «to etasjer», i tillegg til verktøytavle, trykkluft og mulighet for å lade elsykler. Kanskje får vi også en vaskestasjon her inne, ellers går det an å spyle av sykkelen rundt hjørnet før du triller den inn under tak. Dette blir bra! sier Skovly begeistret.
Deler av kostnaden til den nye sykkelparkeringen ble dekket gjennom tilskuddsordningen til HjemJobbHjem, som alle medlemsbedrifter kan søke om støtte fra.
Kommer ferdig oppvarmet
Flere av de ansatte som daglig sykler til jobb, har møtt opp til den offisielle åpningen av deres nye innendørs sykkelparkering. Det er bred enighet om at dette er positivt både for deres egen del og med tanke på å kanskje få med seg enda flere kolleger til å sykle.
– Det hender vel at det blir litt fleipete små-mobbing av de som tar bilen når de kanskje kunne syklet. Jeg tror at en innendørs sykkelparkering kan bidra til å motivere enda flere til å sykle – enda oftere, sier Are Ørebæk.
Han forteller at han bruker et snaut kvarter til jobb på elsykkelen sin, som han har bygget selv. «Rekorden er på 12,22», sier Ørebæk, som bor nesten på Veum. Nå sykler han året rundt.
– Jeg begynte samtidig å trene i styrkerommet her om morgenen. Ved å sykle, kommer jeg ferdig oppvarmet til treningen. For meg har dette uten tvil gitt meg bedre helse – jeg er i mye bedre fysisk form, både når det gjelder kondisjon og styrke. I tillegg er jeg nesten kvitt ryggproblemene jeg hadde da jeg startet, sier Ørebæk videre.
Nesten så Mercedesen ryker
For Ketil Søland er det også helsegevinsten som har vært den største motivasjonen. Han skrur av batteriet på elsykkelen på vei hjem, og tar dette som en ekstra hard treningsøkt. Likevel har elsykkelen han fikk lease via HjemJobbHjem forandret reisevanene hans i så stor grad at han etter sigende har vært på nippet til å kvitte seg med bilen.
– Jeg har Mercedesen fortsatt, men bruker den kun til jobb hvis det er veldig isete og glatt. Det er nesten bare derfor jeg har beholdt den. På 98 prosent av dagene siden april i fjor, har jeg tatt sykkelen til jobb, sier Søland.
Han har ca. 7 km. reisevei. Hvis han kjører bil, bruker han 12 minutter. Med elsykkel tar det 17 minutter. Ifølge Søland er de fem minuttene i praksis ubetydelig når det gjelder tidsforbruk, og så lenge du kler deg riktig, er det deilig å sykle – i nesten all slags vær. Ekstra fint blir det å kunne hente sykkelen fra en tørr og varm, innendørs sykkelparkering i ruskevær.
Sparer 1 000 kr. i måneden på å ta ferge og sykkel
En tredje Mills-ansatt som har møtt opp til åpningen av den nye sykkelparkeringen, er Hans Petter Jamissen, som bor på Rolvsøy. Han krysser elva med ferge på vei til jobb:
– Ja, og det ser ut som ferga blir mye brukt! Det er i hovedsak syklister som skal over, og den tar bare et lite minutt over. Det er et fint, lite avbrekk, sier Jamissen.
Hans «lille dytt i ryggen» for å begynne å sykle var – i likhet med flere av de andre – leasingavtalen på elsykler som de Mills-ansatte fikk via HjemJobbHjem. Omtrent på samme tid var det også mye fokus på bompenger i Fredrikstad og økende priser på drivstoff.
– Jeg har hørt fra andre som bor i nærheten av meg, og som kjører omtrent samme strekning, at de bruker rundt 1 000 kroner i måneden på bompenger og drivstoff. Det utgjør jo en forskjell over tid, selv om det viktigste for meg er å få frisk luft og beveget meg litt.
Jamissen sender kanskje også et lite stikk til alle som ennå ikke har prøvd det samme:
– De beste dagene å sykle på er når det er mye kø, ler han muntert.